Sunday, March 16, 2008

حماية



ازيك يا محمد ايه اخبارك
الحمد لله
فينك ياعم
موجود يا سيدى بس اللى يسأل عليا
بص ياعم أنا هعدى عليك عشان نروح الفرح
ياعم أنا معرفش لا العريس ولا العروسة
أنت بتتكلم فى ايه دا صاحبى صاحب الفرح
ماشى يا سيدى أنا مستنيك ع الساعة 10
اوك
سلام
وعدى عليا ورحنا الفرح لقيت كل خمسة ستة قاعدين على ترابيزة فى شارع قريب م المركز وعمالين يلفوا فى حشيش ويعملوا حاجات غريبة فى كبايات كنت بصراحة أول مرة أشوف حشيش المهم شربوا وقعدوا يرقصوا بالمطاوى بس بصراحة مشفتش رقص فى حياتى زى كده وقعدنا نتكلم مع بعض لقيت كل واحد منهم من حتة مختلفة عن التانى وكلية مختلفة عن التانى لكن الكيف جمع كل دول شفت التلاحم بين أبناء المهندسين مع أبناء بولاق وشفت ناس مش لاقية تاكل وبتشرب حشيش حسيت بجد قد ايه الناس دى محتاجه اللى يقف جنبها ويقولها ده غلط لان معظمهم كان فاكر نفسه مش مدمن وحتى اللى عارف ملقيش اللى يساعده ولا يقوله يعممل ايه عشان يبقى كويس
تعالوا نساعد الناس دى وخلي دعوتنا ليهم من باب قول الرسول صلى الله عليه وسلم " من رأى منكم منكراً فليغيره بيده فإن لم يستطع فبلسانه فإن لم يستطع فبقلبه"
ومين عارف يمكن ربنا يهدى حد على إيدينا ويبقى طبقنا فمن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعاً

1 comment:

محمود الدوح said...

هييييييييييييه
اول تعليق عند اخويا

عملت انا بوست قبلك عن الموضوع دا
يبقى زور مدونتى شوفة
اى نعم انت مش بتزور مدونتى غير عشان توشى للحج والحجة باللى فيها بس مش مشكلة

اشوفك فى البيت